Wkładki ortopedyczne płaskostopie poprzeczne – jak je odpowiednio dobrać?

  • 19.07.2018, 09:00
  • Grupa Tipmedia
Wkładki ortopedyczne płaskostopie poprzeczne – jak je odpowiednio dobrać?
Płaskostopie poprzeczne jest jedną z deformacji stóp, której początkowo możemy być nieświadomi. Często zdarza się, że diagnozowana jest dopiero wówczas, gdy pacjent ma problemy z poruszaniem się.

Wszystko zaczyna się od stóp

Płaskostopie można uznać za schorzenie, które jest efektem rozwoju cywilizacyjnego. Problemy ze stopami pojawiły się, gdy człowiek zaczął chodzić w obuwiu po utwardzonej powierzchni. Wówczas poszczególne elementy stopy zaczęły być nierówno obciążane. Powoduje to przenoszenie ciężaru na tył stopy. W wyniku tej zmiany dochodzi do obniżenia się kości śródstopia. Najczęstszym objawem płaskostopia poprzecznego są dolegliwości bólowe okolicy podeszwowej, nagniotki, a także zapalenie stawów śródstopno-paliczkowych. Dlatego bardzo często ten rodzaj płaskostopia jest wadą nabytą. Składa się na to nieodpowiednie i źle dopasowane obuwie czy otyłość. Im szybciej rozpoznamy schorzenie, tym lepiej. Nieleczone płaskostopie wpływa bowiem negatywnie na nasze stawy kolanowe czy kręgosłup. Dlatego warto udać się do gabinetu ortopedycznego w celu diagnozy. Odbywa się ona w formie badania podoskopem. Urządzenie to wykorzystuje odbicie lustrzane do dogłębnej analizy stóp. Obraz z podoskopu przesyłany jest do komputera, gdzie lekarz dogłębnie go analizuje. Szybka i trafna diagnoza umożliwia natychmiastowe wdrożenie leczenia.

Wkładki ortopedyczne płaskostopie poprzeczne – jak ćwiczyć?

Leczenie płaskostopia poprzecznego może odbywać się dwutorowo. Po pierwsze, pacjent musi chodzić w specjalnych wkładkach ortopedycznych. Ich zadaniem jest ponowne uformowanie stopy, tak by wróciła ona do normalnego ułożenia. Wkładki zawierają specjalną pelotę, która podtrzymuje łuk poprzeczny stopy. Należy w nich chodzić na każde dłuższe wymarsze, a najlepiej cały czas. Pierwsze efekty widoczne są już nawet po miesiącu noszenia wkładek. Na rynku istnieje wielu producentów zajmujących się produkcją wkładek. Jednym z nich jest firma Propedis. By zwiększyć efektywność leczenia, warto też zadbać o dodatkowe ćwiczenia wzmacniające mięśnie stopy. Najskuteczniejszym jest podnoszenie woreczka z ryżem palcami stóp. Oczywiście, zamiast worka można stosować kredkę, ołówek czy długopis. Innym ćwiczeniem jest chodzenie boso na zewnętrznych krawędziach stóp. Dobrze jest także wykorzystać piłeczkę do tenisa, przetaczając ją z jednego końca stopy na drugą. Ćwiczenia wystarczy powtarzać dwa razy dziennie przez kilka minut, by skutecznie wzmacniać stopę. Przestrzeganie tych zasad połączone z regularnymi wizytami u ortopedy gwarantują nam skuteczną walkę z płaskostopiem.

Grupa Tipmedia
Podziel się: