Wsparcie psychologiczne dla uczniów w czasach epidemii

  • 27.04.2020, 06:44 (aktualizacja 28.04.2020, 09:55)
Wsparcie psychologiczne dla uczniów w czasach epidemii Fot. zbiory SP3 Płońsk
Szkoła Podstawowa nr 3 im. Stanisława Wyspiańskiego w Płońsku, tak jak wszystkie polskie szkoły i wiele na całym świecie, znalazła się w całkiem nowej sytuacji. Czas rozwijającej się pandemii koronawirusa sprawił, że szkoła podjęła nowe wyzwania.

Nauczyciele stają na wysokości zadania, zdobywają i doskonalą umiejętności związane z prowadzeniem zajęć na odległość. W trybie zdalnym w Szkole Podstawowej nr 3 im. Stanisława Wyspiańskiego w Płońsku pracują również psycholog i pedagog, prowadząc porady i konsultacje oraz wsparcie dla uczniów i rodziców.

Nauczanie na odległość, lekcje online, prace domowe wysyłane przez nauczycieli w dziennikach elektronicznych, wymagają od dzieci i rodziców systematyczności, samodyscypliny i dobrej organizacji pracy. Nie każdemu dziecku przychodzi to łatwo. Najtrudniej jest dzieciom nadpobudliwym, mającym trudności z koncentracją uwagi, jak również tym, które wymagają specjalnych metod nauczania. Do tego izolacja, która jest dla wszystkich wielkim wyzwaniem, bardzo często niesie za sobą frustrację, wybuchy niekontrolowanych emocji, lęki, niepokój, a czasami też agresję, wycofanie, a w skrajnych sytuacjach może prowadzić do depresji.

- ,,Aby uniknąć tak przykrych konsekwencji, staramy się wychodzić naprzeciw potrzebom naszych uczniów i ich rodzicom, prowadząc wsparcie psychologiczne na odległość, utrzymując kontakty telefoniczne oraz poprzez dziennik elektroniczny lub za pośrednictwem Skypa, Messengera, czy poczty elektronicznej" powiedziała naszej redakcji pedagog Szkoły Podstawowej nr 3  im. S. Wyspiańskiego - Anna Żabowska.

Utrzymanie kwarantanny ma kluczowe znaczenie dla powstrzymania epidemii koronawirusa. Jednak przebywanie w izolacji  ma wpływ na psychikę dziecka, jak i dorosłego.  

- ,,Podczas rozmów telefonicznych i online, staramy się odpowiadać na różne, czasem trudne, nurtujące dzieci i rodziców pytania, aby rozwiać wątpliwości i podpowiedzieć jak najlepsze rozwiązania. Z uczniami rozmawiamy  nie tylko o sytuacjach i kłopotach związanych z nauką, ale przede wszystkim o lękach i stresach związanych z szerzącą się pandemią, pojawiających się konfliktach rodzinnych, często wywołanych niepewnością, lekiem, czy przedłużającym się stresem. Jest też wiele pozytywnych i wzruszających historii, które pokazują jak wzmocniły się rodzinne i bratersko-siostrzane więzi, ile zostało zrealizowanych, zapomnianych obietnic i wspólnych planów, na które ciągle brakowało czasu . Czas izolacji to pod wieloma względami ważny egzamin zarówno dla nauczycieli, uczniów jak też  rodziców. Zdajemy sobie sprawę jak trudno jest pełnić jednocześnie rolę rodzica i domowego nauczyciela. Jak trudno pogodzić te role, jednocześnie pracując zdalnie i edukując własne dzieci, nierzadko korzystając z jednego komputera dla całej rodziny. Wszystkim nam jest bardzo trudno w tej nowej i dalekiej od normalności sytuacji, a dzieci przeżywają ją jeszcze dotkliwiej. Pewnego rodzaju alienacja nie służy dobrze ich psychice, bo jest sprzeczna z naturalnym rozwojem dziecka i młodego człowieka, który potrzebuje ruchu, ekspresji, a przede wszystkim  kontaktów ze swoimi rówieśnikami. My nauczyciele jesteśmy pozbawieni możliwości bezpośredniego nauczania. Brakuje nam licznych kontaktów z rodzicami i dziećmi, do których jesteśmy w naturalny sposób przyzwyczajeni. Mamy także częściowo ograniczone możliwości realizowania naszych zawodowych pasji” – dodaje Anna Żabowska.

Należy pamiętać, że kiedyś to się skończy i znów wszyscy będą razem w swoich klasach, ze swoimi kolegami i koleżankami oraz wychowawcami i nauczycielami.

Teraz wszyscy muszą zmobilizować  wysiłki, aby przetrwać ten trudny czas. Bo nastał trudny czas, a uczniowie  potrzebują wsparcia lub rozmowy, zawsze mogą do szkoły zadzwonić, napisać maila lub informację w dzienniku i powierzyć swoje problemy.

 

KATARZYNA  RÓLKA

FOT. ZBIORY SP3 PŁOŃSK

 

__1

Zdjęcia (1)

Podziel się:

Oceń:

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu _______. _________ z siedzibą w ________ jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Pozostałe