Rozmowa z Teodozją Gorlewską - dyrektorem Szkoły Podstawowej nr 3 w Płońsku

  • 22.09.2020, 14:46 (aktualizacja 02.10.2020, 14:15)
Rozmowa z Teodozją Gorlewską - dyrektorem Szkoły Podstawowej nr 3 w Płońsku Fot. zbiory prywatne T.Gorlewskiej
Jubileusz 75-lecia placówki oraz nowy sztandar to wielkie atuty dla szkoły. A może się tym pochwalić Szkoła Podstawowa nr 3 im. Stanisława Wyspiańskiego w Płońsku. O tym oraz o swojej pracy rozmawiamy z dyrektorem płońskiej SP3 – Teodozją Gorlewską, która od wielu lat trzyma ster tej szkoły i dba o nią.

Extra Płońsk: Dnia 1 września płońska „Trójka” obchodziła także 75-lecie swojego istnienia? To piękny jubileusz…

Teodozja Gorlewska: Tak. Pierwszego września, jak zwykle, uroczyście inaugurowaliśmy nowy rok szkolny 2020/2021, ale w nieco zmienionych warunkach, w reżimie sanitarnym ze względu na epidemię Covid-19. Jednak dwa inne wydarzenia, zdominowały tę uroczystość. Wprowadziliśmy w życie szkoły nowy sztandar, na który uczniowie złożyli uroczyste ślubowanie. Rada Rodziców przekazała go społeczności szkolnej, a wcześniej został poświęcony w Kościele pw. Św. Ojca Pio w Płońsku. Zastąpił on pierwszy historyczny już, liczący prawie 50 lat szkolny symbol, który znalazł swoje godne miejsce w specjalnej gablocie. Została także odsłonięta pamiątkowa tablica, poświęcona „Tym, którzy tworzyli szkołę, pracowali w niej i zdobywali wiedzę”. Wydarzenia te były ściśle  związane z obchodzonym jubileuszem 75-lecia istnienia placówki i stanowiły jego piękne zwieńczenie. Jubileusz wpisał się w historię „Trójki”, utrwalał jej dokonania w przeszłości i teraźniejszości, które będzie można odnaleźć w okolicznościowej publikacji pt. ,,Historia łączy pokolenia”, przygotowywanej z tej okazji do druku.

 

Extra Płońsk: Jak długo uczy Pani w szkole i czy lubi pracować z uczniami?

Teodozja Gorlewska: Z zawodem nauczycielskim związana jestem od 19 roku życia i muszę przyznać, że był to mój świadomy wybór, bo zawsze marzyłam o pracy z dziećmi. Lubię swoją profesję i związane z nią wyzwania. Szybko zrozumiałam, że trzeba mocno się zaangażować, by trafić do swoich uczniów. Trzeba było zgłębić ich potrzeby rozwojowe, emocjonalne i życiowe, różnorodne osobowości, talenty i upodobania, słabości. By to wszystko osiągnąć, wykorzystałam jak najlepiej swoją wiedzę niezbędną w pomyślnej realizacji procesu dydaktycznego i wychowawczego. W chwili objęcia stanowiska dyrektora szkoły obok uczniów równie ważna stała się dla mnie kadra pedagogiczna, jej przygotowanie, kreatywność, umiejętności pedagogiczne, które decydują o jakości pracy szkoły i jej wynikach. A to są moje priorytetowe cele.

 

Extra Płońsk: Do jakich momentów swojej pracy chętnie powraca Pani w pamięci?

Teodozja Gorlewska: By odpowiedzieć na to pytanie, muszę odnieść się do przebiegu mojej pracy zawodowej. Najpierw jako nauczyciela polonisty, nauczyciela bibliotekarza, zastępcy dyrektora Szkoły Podstawowej nr 3 im. Stanisława Wyspiańskiego w Płońsku i obecnie  dyrektora tutejszej szkoły. Najbardziej utrwalił mi się w pamięci moment wygrania konkursu i objęcie stanowiska dyrektora szkoły. W ogóle był to dla mnie newralgiczny moment w życiu. Koniecznym bowiem stało się pogodzenie roli mamy nowo narodzonego dziecka, z nową  odpowiedzialną funkcją. Musiałam dobrze wywiązać się z obu ról, a to nie było  łatwe. Z jednej strony były ambitne plany zawodowe, a z drugiej, opieka nad maleńkim Kubusiem. Gdy spojrzę w przeszłość i pomyślę o tamtych dniach, uważam, że to było dla mnie heroiczne wyzwanie i wciąż jest żywe w mojej pamięci. We wspomnieniach często powracam także do niepowtarzalnego wydarzenia, jakim była organizacja Wojewódzkiej Inauguracji roku szkolnego 2011/2012 z udziałem władz ministerialnych, przedstawicieli Sejmu, władz kuratoryjnych, powiatowych i miejskich. To przedsięwzięcie zapadło w mojej pamięci nie tylko z logistycznego punktu widzenia, ale było ono swoistym wyróżnieniem dla szkoły i lokalnego środowiska.

 

Extra Płońsk: Czego oczekuje Pani od nauczycieli i uczniów w nowym roku szkolnym?

Teodozja Gorlewska: Każdy nowy rok, to  nowe wyzwania i oczekiwania zarówno dla uczniów jak  i nauczycieli. Chciałabym nadmienić, że od marca 2020 roku, pracowaliśmy w specyficznych warunkach ze względu na epidemię koronawirusa, która zmieniła funkcjonowanie szkół i spowodowała potrzebę podjęcia nauki na odległość. Ale na szczęście,  od września tego roku powróciliśmy do nauczania stacjonarnego, gdyż ono jest najlepszym sposobem pobierania nauki i utrwalania społecznych więzi. Od nauczycieli oczekuję kreatywności, determinacji w realizacji procesu dydaktycznego i wychowawczego, cierpliwości i zrozumienia dla nowych wyzwań szkolnych podczas pandemii. Natomiast od swoich uczniów oczekuję czerpania przyjemności ze zdobywania wiedzy, wytężonej pracy nad kształceniem swoich umiejętności, talentów, wiary w swoje możliwości, cierpliwości dla nowej sytuacji, potrzebnej dla zachowania zdrowia i nadziei na  lepsze jutro.

 

Extra Płońsk: Jak funkcjonuje płońska Trójka w czasie pandemii?

Teodozja Gorlewska: W nowym roku szkolnym stanęliśmy przed trudnymi wyzwaniami, które musieliśmy rozwiązać w jak najbardziej korzystny sposób dla naszych uczniów i nauczycieli. W oparciu o istniejące przepisy stworzyliśmy procedury, które obowiązują w naszej szkole podczas trwania pandemii. Biorąc pod uwagę bezpieczeństwo uczniów m.in. wprowadziliśmy częściowo dwuzmianowość, dotyczy ona głównie klas młodszych. Zyskaliśmy dzięki temu więcej przestrzeni na szkolnych korytarzach, przez co zachowany jest większy dystans między uczniami. Uruchomiliśmy dodatkowe wejścia do szkoły, dzięki czemu, zwłaszcza w godzinach rannych jest mniejsze natężenie ruchu w szatniach. Uczniowie do szkoły wchodzą sami bez rodziców i jak widzimy świetnie sobie z tym radzą. W przypadku klas młodszych z dziećmi przebywają wychowawcy klas, którzy w każdej chwili mogą służyć im pomocą. Ponadto uczniowie uczą się w większości przypadków, w tych samych salach lekcyjnych. W momencie, kiedy wchodzi na zajęcia inna klasa, sale są dezynfekowane. Uczniowie spożywają obiady ściśle wg ustalonego harmonogramu, zachowując bezpieczny dystans. Wszystkie pozostałe ustalenia zawarte są we wspomnianych wcześniej procedurach.

 

Extra Płońsk: Co jest Pani największym marzeniem jako dyrektora szkoły?

Teodozja Gorlewska: Nie wyobrażam sobie życia bez marzeń. One często stymulują nasze działania, prowadząc do poprawy jakości naszego życia, a w wielu przypadkach do osiągnięcia trudnych celów. Największym moim marzeniem jako dyrektora szkoły jest osiąganie wysokiego poziomu nauczania, przekładającego się w jak najlepsze wyniki uczniów z poszczególnych przedmiotów, a także bardzo dobre wyniki ósmoklasistów na egzaminach końcowych jak również tworzenie dobrych warunków pracy w szkole. Od zawsze pragnę, by nauka nie była tylko uciążliwym obowiązkiem, ale  w pełni zadowolenia myślowym procesem, odkrywczym impulsem i różnorodnością celów. Taką szansę dają uczniom wdrażane edukacyjne projekty i innowacje pedagogiczne, które wpływają na wszechstronny i harmonijny rozwój dzieci. Podobny cel ma międzynarodowa współpraca, którą od kilku lat prowadzimy z dwiema szkołami w Irlandii, jak również z Litwą oraz doraźnie z Niemcami, Meksykiem, Gwatemalą…

Dzięki inicjatywom Burmistrza naszego miasta mamy możliwość uczestnictwa w różnych projektach, których realizacja ma wpływ na modernizację i unowocześnianie bazy szkoły, a także na pozytywne zmiany w jej otoczeniu, np. nowe nasadzenia roślin. Cieszy mnie i satysfakcjonuje ostatni remont, który podniósł estetykę placówki, przyczynił się do oszczędności w zużyciu energii elektrycznej i cieplnej. Dokonano gruntownego remontu małej sali gimnastycznej, szatni, stołówki szkolnej, zaadoptowano istniejące piwniczne pomieszczenia na siłownię, wymieniono okna, w całym budynku wymieniono grzejniki, instalację elektryczną i oświetlenie na energooszczędne,  zamontowano fotowoltaikę.

 

Extra Płońsk: Jakich rad udzieliłaby Pani uczniom, aby byli twórczy, odkrywczy i osiągali swoje cele?

Teodozja Gorlewska: Uważam, że drzemiąca w uczniach ciekawość świata, chęć poznania otaczającej rzeczywistości jest kluczem do bycia twórczym i odkrywczym. Natomiast posiadanie w sobie pokusy odkrywania niezwykłych i tajemniczych zjawisk stanowią inspirację do ich wyjaśnienia i zrozumienia. Wyznaczone cele zaś można tylko osiągnąć w jeden sposób: z determinacją dążyć do ich zdobycia, nie zważając na trudy i chwilowe porażki. Moi uczniowie powinni pamiętać, że bez celu nie mamy motywacji do działania.

 

Dziękuję za rozmowę

ROZMAWIAŁA  KATARZYNA RÓLKA

__1

Podziel się:

Oceń:

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu _______. _________ z siedzibą w ________ jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Pozostałe