Behawiorysta co to znaczy?

Pewnie słyszałeś, że termin „behawiorysta” oznacza osobę, która diagnozuje, leczy i pracuje z ludźmi i zwierzętami. Jeśli tak, to być może zastanawiałeś się również, co dokładnie oznacza ten termin. Ten artykuł pomoże Ci zrozumieć, na czym polega ta dziedzina.

Operacja

Operacja w behawioryzmie to badanie, w jaki sposób środowisko wpływa na zachowanie jednostki. Polega na modyfikowaniu zachowania jednostki poprzez użycie bodźca i wzmocnienia.

Zgodnie z teorią, jednostka będzie wykonywać dane zachowanie tylko wtedy, gdy wzmocnienie jest potrzebne. Kiedy wzmocnienie zostaje usunięte, zachowanie zaczyna słabnąć i nie jest już wykonywane.

Skinner jest najwcześniejszym zwolennikiem tej praktyki. Skinner napisał książkę Behavior of Organisms, która opisuje, jak zwierzęta reagują na bodźce i jak uczą się zachowań w zamian za dobry wynik. Wniósł również wkład w rozwój psychologii eksperymentalnej.

W swojej książce Skinner opisał trzy rodzaje reakcji: reagujące, wzmacniające i neutralne. Wzmacnianie wiąże się z pozytywnymi nagrodami lub karami, które są zgodne z potrzebami i pożądanym zachowaniem zwierzęcia.

Warunkowanie operacyjne Skinnera zostało zainspirowane „prawem efektu” Edwarda Thorndike’a. Prawo to mówi, że jeśli jakiś bodziec jest wielokrotnie prezentowany przed zwierzęciem, spowoduje jego reakcję.

Skinner wykorzystał to prawo do wykazania, że pewne rodzaje wzmocnień są bardziej skuteczne niż inne. Odkrył między innymi, że najważniejszym czynnikiem wzmacniającym jest lokalizacja bodźca.

Jednym z najbardziej znanych eksperymentów w psychologii było pudełko Skinnera. Jego celem było pokazanie, jak mała ilość bodźców może zmienić zachowanie jednostki.

Teoria ramek relacyjnych

Teoria ramek relacyjnych (RFT) to podejście do ludzkiego języka, zachowania i poznania. RFT twierdzi, że ramy relacyjne są podstawą całej ludzkiej komunikacji. Teoria ta opisuje, w jaki sposób słowa, obrazy i pojęcia mogą się nawzajem wywodzić.

Terapia oparta na ramkach relacyjnych ma na celu zajęcie się podstawową przyczyną problemów językowych, behawioralnych i poznawczych wielu dzieci. Stosując RFT, dzieci mogą nauczyć się komunikować i wyrażać siebie werbalnie. Mogą też zacząć tworzyć złożone repertuary werbalne.

Teoria ram relacyjnych została przedstawiona na dorocznym zjeździe Stowarzyszenia Analizy Zachowania w 1985 roku. Rzuca ona wyzwanie Rachunkowi Zachowań Werbalnych Skinnera, który jest powszechnie uznawany za podstawę badań nad zachowaniami werbalnymi. Zamiast opierać się na regułach i wzmocnieniach w celu nauczenia ludzi reagowania, RFT proponuje, żeby naturalny język mówiącego, środowisko i osoba wchodząca w interakcję z językiem określały charakter relacji, która zostanie nawiązana.

Teoretycy ram relacyjnych wykazali, że reagowanie relacyjne może występować u dorosłych i niemowląt. Stwierdzili jednak, że nauczenie dzieci z ASD konstruowania ram relacyjnych może być trudne.

Niektórzy twierdzą, że brak relacji z bodźcami pochodnymi jest przyczyną problematycznych zachowań. Inni twierdzą, że termin „pochodny” jest mylący. Dzieje się tak dlatego, że pochodne relacje bodźców są dwukierunkowe i niekoniecznie występują w sposób oczekiwany przez ścisły paradygmat warunkowania.

Wzmocnienie pozytywne

Wzmocnienie pozytywne jest jednym z najważniejszych narzędzi w przyborniku behawiorysty. Kiedy jest prawidłowo stosowane, może być potężnym motywatorem.

Najlepsze jest to, że nie ogranicza się do klasy. Można jej używać w codziennej rozmowie, jako nagrody, a nawet w domu. Użycie go we właściwy sposób może poprawić zachowanie dziecka, co z kolei poprawi jego samoocenę i ogólne umiejętności społeczne.

W skrócie, wzmocnienie pozytywne to proces nagradzania dobrego zachowania czymś pożądanym. Zazwyczaj robi się to w określonym celu i może to być zarówno żeton, przedmiot, jak i słowna pochwała. Na przykład danie dziecku smakołyku po tym, jak usiądzie na krzesełku, jest świetnym motywatorem dla dziecka z autyzmem.

Inną techniką jest wykorzystanie nagrody jako środka do nauczenia dziecka nowej umiejętności. Na przykład możesz nauczyć dziecko, żeby pomagało ci w przygotowaniu obiadu, wybierając sos do sałatki. Kiedy dziecko nauczy się prawidłowej techniki, możesz nagrodzić je zdrowym posiłkiem wysokiej jakości.

Jeśli chodzi o liczenie, to pozytywne wzmocnienie jest najbardziej skuteczne w obecności chętnego i chętnego dziecka. Z kolei kara może powstrzymać pewne zachowanie, ale może też zaszczepić poczucie strachu.


Oceń: Behawiorysta co to znaczy?

Średnia ocena:4.83 Liczba ocen:21