Współczesny patriotyzm

  • 08.08.2020, 15:39 (aktualizacja 08.08.2020, 15:47)
Współczesny patriotyzm Katarzyna Rólka Fot. Jednostka Strzelecka 1006 Płońsk (zdj. archiwalne 2019 r.)
Patriotyzm jeszcze niedawno kojarzył się przede wszystkim z okolicznościowymi uroczystościami połączonymi ze składaniem wieńców i zapalaniem zniczy. Dziś, obok refleksji nad trudnymi losami naszej Ojczyzny, patriotyczne myślenie zaczyna również wypełniać radość z sukcesu Polski. Chyląc czoła w hołdzie przed poświęceniami wielu pokoleń Polaków.

Przyzwyczailiśmy się do tego, że każdy manifestuje swój patriotyzm w sposób, jaki uważa za słuszny. Niektórzy wywieszają flagi w oknach, inni biorą udział w maratonach i biegają z flagą w dłoniach. Jeszcze inni ozdabiają swoje pojazdy w barwy narodowe, czy uczestniczą w koncertach. Przykłady można mnożyć.

Na przestrzeni lat, nierozerwalnie o ważnych wydarzeniach w dziejach Polski oraz Płońska przypominają Strzelcy. Rokrocznie 1 sierpnia na ulicach miasta można dostrzec patrole, sanitariuszki i ludność cywilną. W ubiegłych latach można było zobaczyć inscenizację związane z budową barykady czy też bombardowania Warszawy. Na ulicach pojawiły się sceny z życia okupowanej stolicy, można było usłyszeć  kapelę podwórkową czy obejrzeć polowy punkt opatrunkowy oraz sceny walk. Wymiar działań Jednostki Strzeleckiej 1006 Płońsk nie sprowadza się jedynie do odgrywania scenek historycznych, ale skłania przede wszystkim do refakcji nad trudną i bolesną historią Polski.

Płońskich Strzelców można było dostrzec także na dużym ekranie. Jednostka  aktywnie uczestniczyła w nagraniach filmu „Wyklęty” oraz „Wołyń”. W fabularny debiucie Konrada Łęckiego chciano przełamać stereotyp żołnierzy, których w minionym systemie przedstawiano bardzo negatywnie. To film o tragedii ludzi, którzy znaleźli się w pewnych czasach i miejscu, i nie do końca mieli wpływ na to, co się wokół nich działo. Podobnie w przypadku filmu „Wołyń” - tak jak opowiadano o Katyniu, jak opowiadano o Powstaniu Warszawskim,  opowiedziano o wydarzeniach które miały miejsce na Kresach.

Sierpień obfituje w daty ważne dla Polski. W tym roku przypada 100 rocznica „Cudu nad Wisłą”. Bitwa Warszawska uznawana jest za jedną z najważniejszych bitew świata.
17 sierpnia 1920 r. na przedpolach Płońska doszło do bitwy, w której dwa pułki polskiej kawalerii: 1 Pułk Szwoleżerów oraz 201 Ochotniczy Pułk Szwoleżerów starły się z elementami sowieckiej 18 Dywizji Strzelców. Mimo wielokrotnej przewagi wojsk sowieckich, brawurowa szarża polskich jednostek, a w szczególności 1 Pułku Szwoleżerów doprowadziła do rozbicia ugrupowań przeciwnika, co w konsekwencji ocaliło Płońsk przed zajęciem przez sowietów. Taka była historia, ale patriotyzm musi być pobudzony zwłaszcza wśród najmłodszych pokoleń. To dzisiejsze dzieci i młodzież już za chwile będą kreować Polskę.

Na uwagę zasługują działania podejmowane w Szkole Podstawowej nr 3 im. Stanisława Wyspiańskiego w Płońsku. Na terenie palcówki w roku szkolnym 2019/2020 realizowano innowację pedagogiczną ,,Kto Ty jesteś? - poszukiwacze historii". Głównym celem zajęć było kształtowanie więzi z rodziną, miastem Płońsk i krajem ojczystym oraz budowanie podstaw świadomości obywatelskiej. Uczniowie prezentowali swoje talenty na forum klasy, szkoły i środowiska lokalnego podczas nauki w szkole  oraz zdalnie. Uczniowie płońskiej „Trójki“ wzięli udział w I Zdalnej Światowej Olimpiadzie Szkół Polonijnych „Razem globalnie na kwarantannie!“ zorganizowanej przez zaprzyjaźnioną Szkołę SEN w Dublinie. Zdobyli bardzo wysokie lokaty i znaleźli się w gronie najlepszych zawodników. Uczniowie wraz z rodzicami i nauczycielami chętnie publikowali nagrania podczas akcji „Rzucamy Wyzwanie na Czytanie“ w ramach XIX Ogólnopolskiego Tygodnia Czytania Dzieciom pod hasłem „Cała Polska czyta o zwierzętach“. Wykonywano prace plastyczne, laurki z podziękowaniami i listy z okazji 100-lecia urodzin Jana Pawła II. Uczniowie przygotowywali także kokardy narodowe w ramach Akcja Kokarda jak również przystąpili do ogólnopolskiej akcji BohaterOn – własnoręcznie wykonane kartki trafiły do powstańców warszawskich.

Społeczności szkolnej nie zabrakło również podczas miejskich obchodach upamiętniających Żołnierzy Wyklętych jak również w szkole odbył się apel upamiętniający Niezłomnych. Zainteresowaniem cieszyła się również wystawa fotografii autorstwa Kamila Andrzeja Misiaka, który współpracuje z Jednostką Strzelecką 1006 Płońsk i realizuje projekt historyczny o losach swojego dziadka, uczestnika bitwy o Monte Casino. Jeden z uczniów odnalazł na zdjęciu swoja pracę, którą przygotował dla kombatantów z Monte Casino.  I tak kartka trafiła „z ziemi polskiej do włoskiej“.  Dużym wydarzeniem był udział w ogólnopolskim konkursie „Do Hymnu“ organizowanego przez Narodowe Centrum Kultury. Społeczność szkolna wypadła wzorowo, perfekcyjnie śpiewając „Mazurka Dąbrowskiego“. Pamiętając o zbliżającej się rocznicy „Cudu nad Wisła“ uczniowie wykonali plakaty na wystawę poświęconą Bitwie Warszawskiej. Nauczyciele zaś przygotowali scenariusz zajęć z ćwiczeniami do wykonania dla szkoły na Białorusi związanymi z  tematyka Bitwy Warszawskiej.

Na uwagę zasługuje projekt projektu finansowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej „Wspólna ławka” – pod hasłem „Polska – Irlandia dla Niepodległej”.

Płońska „Trójka“  gościła grupę uczniów i nauczycieli ze Szkoły SEN w Dublinie oraz IDEA w Athlone. W ramach międzynarodowej współpracy szkołę odwiedziła delegacja z Gimnazjum im. J.I. Kraszewskiego w Wilnie oraz z Polskiej Akademii Wiedzy PAK
 w Dublinie. 
Program pobytu był bardzo bogaty i atrakcyjny.  Uczniowie i nauczyciele mieli okazję podziwiać Warszawę - piękną Starówkę, Łazienki Królewskie, zwiedzić Muzeum Adama Mickiewicza i uczestniczyć w przejmującej lekcji patriotyzmu w Muzeum Powstania Warszawskiego. Oddając hołd walczącym o niepodległość zapalono znicze przy Grobie Nieznanego Żołnierza i Pomniku małego Powstańca. Z kolei w Palmirach, uczniowie uczcili pamięć  pomordowanych przez Nazistowskie Niemcy.

Udział w projekcie „Wspólna ławka” stał się okazją do nawiązania i zacieśniania przyjaźni między uczniami i nauczycielami obu krajów. Przyczynił się do wzbogacenia i doskonalenia wiedzy o historii Polski i  kulturze obu narodów.

Warto pamiętać o słowach Karola Wojtyły - „Ojczyzna – kiedy myślę – wówczas wyrażam siebie i zakorzeniam, mówi mi o tym serce, jakby ukryta granica, która ze mnie przebiega ku innym, aby wszystkich ogarniać w przeszłość dawniejszą niż każdy z nas: z niej się wyłaniam… gdy myślę Ojczyzna – by zamknąć ją w sobie jak skarb, pytam wciąż, jak go pomnożyć, jak poszerzyć tę przestrzeń, którą wypełnia”. Mamy pełne prawo być dumni z naszego wielkiego sukcesu, jakim jest współczesna Polska.

 

KATARZYNA  RÓLKA

 

__1

Podziel się:

Oceń:

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu _______. _________ z siedzibą w ________ jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Pozostałe