Rozmowa z mgr Kamilą Mioduszewską dietetykiem klinicznym z Płońska

  • 5.12.2017, 10:07 (aktualizacja 05.12.2017 10:17)
  • Katarzyna Rólka
Rozmowa z mgr Kamilą Mioduszewską dietetykiem klinicznym z Płońska Zbiory prywatne
Mleko – pić, czy nie pić – oto jest pytanie. Na temat mleka i przetworów mlecznych nie powiedziano wszystkiego. Czy jest zdrowe? Na ten temat jest wiele dyskusji. Według Hipokratesa jest najdoskonalszym pokarmem jaki stworzyła natura. A jak jest naprawdę? O tym rozmawiamy z mgr Kamilą Mioduszewską, dietetykiem klinicznym z Płońska.

Extra Płońsk: Dlaczego nabiał jest niezbędny w diecie dzieci i dorosłych?

Kamila Mioduszewska: Mleko i produkty mleczne odgrywają zasadniczą rolę w żywieniu wszystkich grup ludności, a szczególnie dzieci i młodzieży w okresie intensywnego wzrostu i rozwoju, ponieważ mają urozmaicony skład, dostarczają szerokiej gamy niezbędnych składników budulcowych i regulujących. Są to produkty, które zawierają znaczne ilości białka oraz witamin: B1, B2, B6, B12, kwasu foliowego, witaminy A, wapnia, magnezu, fosforu, potasu, cynku, miedzi, manganu i kobaltu. Wapń z produktów mlecznych charakteryzuje się bardzo dobrą przyswajalnością, a zalecane dla dorosłych 2 szklanki mleka (3-4 dla dzieci) zawierającego do 2% tłuszczu (bądź innych napojów mlecznych) pokrywają w 60% dzienne zapotrzebowanie na ten składnik. Mleko jest również dobrym źródłem witaminy K, która wykazuje działanie przeciwnowotworowe i odgrywa ważną rolę w profilaktyce chorób układu krążenia. Ze względu na zawartość wapnia, potasu, magnezu i sodu, mleko jest jedynym spośród produktów pochodzenia zwierzęcego pokarmem, który działa na organizm alkalizująco.

 

Jakie produkty nabiałowe, pani jako dietetyk poleciłaby dla dzieci?

Zgodnie z „Piramidą zdrowego żywienia i aktywności fizycznej dzieci i młodzieży” w wieku od 4 do 18 lat zalecane jest codzienne spożywanie co najmniej 3-4 szklanki mleka, które można zastąpić jogurtem naturalnym, kefirem i częściowo serem. Ze względu na dużą zawartość cukrów prostych oraz tłuszczów należy ograniczać w diecie dzieci spożycie napojów i deserów mlecznych, serków homogenizowanych, jogurtów owocowych.

 

Czy to prawda, że osoby, które wcale nie piją mleka częściej chorują?

Nie, jeśli takie osoby mają prawidłowo zbilansowaną dietę, która zabezpiecza ilościowo i jakościowo zapotrzebowanie organizmu na energię i wszystkie składniki pokarmowe. Najczęściej eliminując mleko i produkty mleczne obawiamy się niedoborów wapnia, który jest ważnym składnikiem budulcowym kości i zębów. Warto jednak wiedzieć, że nie jest to jedyny czynnik zapewniający nam zdrowe kości. Potrzebujemy również innych składników mineralnych i witamin takich jak: magnez, fosfor (w w odpowiedniej ilości), cynk, krzem, bor, potas, mangan oraz witaminy A,D,K, witaminy z grupy B (zwłaszcza kwas foliowy i witaminę B12) oraz witamina C. Osoby, które nie spożywają mleka z różnych powodów np. nietolerancji pokarmowych czy alergii, powinny spożywać wapń pochodzący z innych źródeł: z zielonych warzyw liściastych, produktów wzbogaconych w wapń lub przyjmować suplementy wapnia. Przy prawidłowo zbilansowanej, różnorodnej diecie, uwzględniającej odpowiednie zamienniki mleka, nie powinno być problemu z dostarczeniem tych składników i utrzymaniem zdrowia.

 

Jak to jest z krowim mlekiem: pić czy nie pić?

Coraz częściej można spotkać się z określeniem, że spożywanie mleka zwiększa ryzyko chorób przewlekłych (otyłości, cukrzycy typu 2, chorób sercowo-naczyniowych, nowotworów). W związku z tym wśród konsumentów rośnie niepokój co do konsekwencji zdrowotnych spożywania produktów mlecznych i następuje wzrost konsumpcji napojów napojów np. na bazie soi, ryżu, migdałów lub owsa. Zgodnie z opinią polskich i zagranicznych instytucji zajmujących się żywieniem człowieka, nie ma powodu, dla którego osoby inne niż nietolerujące laktozy lub uczulone na białka mleka krowiego miałyby eliminować mleko z diety. Mleko stanowi najlepsze i najbardziej przyswajalne źródło wapnia, zaś jego wykluczenie czy ograniczenie bez odpowiedniego pokrycia zapotrzebowania na ten składnik z innych źródeł pokarmowych stanowi kluczowy czynnik obniżający gęstość mineralną kośca oraz predysponuje do rozwoju osteoporozy. Ponadto wyniki badań wykazują, że regularne spożywanie mleka i produktów mlecznych było związane ze zmniejszonym ryzykiem otyłości u dzieci, wiązało się z obojętnym lu zmniejszonym ryzykiem cukrzycy typu 2 i chorób sercowo-naczyniowych (szczególnie udaru). Według raportów WCRF i najnowszych metaanaliz, spożywanie mleka i produktów mlecznych prawdopodobnie chroni przed rakiem jelita grubego, rakiem pęcherza, rakiem żołądka i rakiem piersi, jednak dowody na ryzyko raka prostaty są niespójne.

 

Ile białka powinno znaleźć się w codziennej diecie człowieka?

Dzienne zapotrzebowanie na białko uzależnione jest od wieku i stanu fizjologicznego organizmu. Zalecany odsetek energii z białka w prawidłowej diecie zawiera się w granicach 10-15%.Według ,,Norm żywienia dla populacji polskiej - nowelizacja" opracowanych przez Instytut Żywności i Żywienia zapotrzebowanie na białko dla mężczyzn i kobiet powyżej 19 roku życia powinno wynosić 0,9 g/kg masy ciała/dzień. Natomiast kobiety w okresie ciąży i laktacji powinny przyjmować zwiększoną ilość białka w ciągu dnia (1,2 g/kg m.c./d i 1,45 g/kg m.c./d), aby zapewnić prawidłowy rozwój dziecka. Dziewczęta i chłopcy w wieku 10-15 lat powinni spożywać 1,1 g/kg m.c./d, a w wieku 16-18 lat 0,95 g/kg m.c./d.

 

Dziękuję za rozmowę

ROZMAWIAŁA KATARZYNA RÓLKA

FOT. zbiory rozmówcy

Katarzyna Rólka
Podziel się:
Oceń:

Komentarze (1)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Magda Stefaniak
Magda Stefaniak 5.12.2017, 12:24
Brawo Kamila jestem dumna z Ciebie

Pozostałe